ANIVERSARY BELOG

Daisypath Anniversary tickers

Rabu, 31 Oktober 2012

Daging & Lada HItam Kombinasi yang Menyelerakan

Lada Hitam atau nama saintifiknya PIPER NIGRUM. 
Peppercorn,Lada hitam, Black Pepper

Buahnya, yang dikenali sebagai lada apabila kering,  merah gelap apabila telah matang, dan, mengandungi sebiji benih sahaja. Lada, dan lada serbuk yang diperolehi daripada pengisaran buahnya, boleh dihuraikan hanya sebagai lada, atau lebih tepat lagi sebagai lada hitam, lada hijau dan lada putih. Lada hitam berasal dari Asia Tenggara dan China, dan boleh didapati di sana dan di kawasan tropika.

Merupakan salah 1 rempah wajib dalam masakan tertentu.. Lada hitam akan menghasilkan aroma yang membangkitkan selera, baunya manis2 pedas.. baik panggang, atau masakan berkuah atau goreng kering.. memang PERGHHH rasanya jika letak lada hitam..

Lada Hitam adalah sumber terkaya dengan vitamin anti-oksidan seperti vitamin C dan vitamin-A. Ia juga kaya dengan anti-oksida flavonoid polifenolik seperti karoten, cryptoxanthin, zea-xanthin dan lycopene. Sebatian ini membantu tubuh badan membuang radikal bebas yang berbahaya dan membantu melindungi daripada kanser dan penyakit.


So Hari ni I cook la.. cook daging la ape lagi.. 2 resipi lada hitam aku buat...



1- Daging Lada Hitam

Daging Lada Hitam

Mayang bawang merah, putih dan halia, lepas tu tumis sehingga wangi, masukkan daging yang potong cube,masukkan kicap, sostiram dan sedikit garam gula dan lada hitam yang ditumbuk.


Optional : boleh letak sayur dalam nie, lada sebagai hiasan.



Note : (rebus dulu daging sampai empuk letak garam sikit masa rebus)









2- Daging Bakar Lada Hitam Berserai


Daging Bakar Lada Hitam Berserai


Perapkan Daging dengan Serai, bawang putih, lada hitam tumbuk, kicap, gula dan garam lepas tu perap selama 1jam, then bakar sampai masak..


Note : (lagi lama perap lagi Best)














*NOTE : 

Sebenarnya memasak ni tak ade resipi spesifik, bergantung pada cita rasa lidah masing2 sebab tu tak boleh nak bagi kuantiti yang tetap untuk rencah2 dan rempah masakan..

Tiada ulasan:

GOOGLE AGENT